Blog

Blog

Wat is een MSP? En hoe kies jij de juiste voor jouw bedrijf

Het intern beheren van data en IT-oplossingen kan een flinke uitdaging zijn. Maar daarnaast kan het soms ook hoog in de kosten oplopen. Voor veel MKB organisaties is dit een pijnpunt en om die reden zoeken zij de gouden oplossing. Dus huren ze een Managed Service Provider, ook wel MSP genoemd, in om het werk voor hun rekening te nemen. In dit artikel leggen wij je alles uit over MSP’s en hoe jij voor jouw bedrijf de juiste kiest.

Managed Service Provider
Wat is een MSP precies? Simpel gezegd is een MSP een extern bedrijf waar jij mee samen kunt werken, om ervoor te zorgen dat belangrijke gegevens, zoals de cloud- en IT-behoeften, veilig worden beheert. Jouw bedrijf ontvangt op die manier de technologie en expertise om de schaalbaarheid van jouw organisatie te vergroten. Werken met een MSP kan veel voordelen met zich meebrengen. Dankzij de enorme hoeveelheid aan kennis over geavanceerde technologie, kan het helpen om activiteiten, de beveiliging en prestaties te verbeteren. Tegelijkertijd worden de overheadkosten, ook wel vaste lasten genoemd, verminderd. Een MSP biedt daarnaast verschillende creatieve oplossingen om ervoor te zorgen dat jij je hoofd boven water kan houden in de big-data-wereld. Maar het belangrijkste aspect van iedere MSP is het vermogen om op maat gemaakte oplossingen te creëren. Oplossingen die perfect aansluiten bij de wensen van jouw organisatie. 

En dat doet Actabyte. Onze expertise stelt ons in staat om jouw bedrijf grondig te analyseren om diensten te kunnen verlenen die aansluiten op de sterke en zwakke punten van jouw bedrijf. 

MSP – de voordelen
Een ander groot voordeel van MSP’s is dat ze jouw bedrijf zelfs buiten kantooruren kunnen ondersteunen. MSP biedt ondersteunende maatregelen en personeel om jouw organisatie 24-7 te onderhouden en te beschermen. Het kan zelfs gebruik maken van jouw systeem om problemen op te lossen en updates te implementeren zonder dat jij er zelf voor naar kantoor hoeft te komen. Over het algemeen kunnen MSP’s jouw bedrijf naar een hoger niveau tillen. Maar het is helaas niet mogelijk om met elke serviceprovider te werken. Daarvoor moet je het juiste team inschakelen.

Een MSP kiezen – waar moet je op letten?
Het inhuren van een MSP moet geen overhaaste beslissing worden. Je wilt immers rekening houden met verschillende factoren. Door onderstaande zes factoren goed in het achterhoofd te houden, kan het haast niet fout gaan. 

Factor 1. Het trackrecord van MSP’s
Toekomstige MSP’s moeten door middel van casestudy’s en succesverhalen aan kunnen tonen dat ze voor jouw bedrijf geschikt zijn. Ook kun je er zelf voor kiezen om te zoeken naar referenties en aanbevelingen. Deze kunnen je helpen bepalen of het team al een tijdje actief is en of de reputatie betrouwbaar is. Het succes van de MSP hangt in zekere zin af van jou, waardoor ze je snel als waardevolle partner zien. 

Factor 2. Het scala aan services dat aangeboden wordt
MSP’s bieden vaak een breed scala aan diensten. Sommige teams, zoals Actabyte, zijn full-service bedrijven. Dit betekent dat jouw cloud- en IT-behoeften uitgebreid aangepakt kunnen worden. Terwijl andere bedrijven je kunnen helpen met verschillende kleine stukjes van je technische puzzel. Het is daarom belangrijk om vooraf goed na te denken wat jouw behoeften zijn. Op die manier zorg je ervoor dat jouw MSP voldoet aan jouw eisen. 

Factor 3. Steun
Zoals al eerder aangegeven, kunnen MSP’s de klok rond werken om ervoor te zorgen dat jouw bedrijf fatsoenlijk wordt onderhouden. Zo moet een MSP ook de ondersteuning snel vergroten en de personeelsplanningen aanpassen naarmate jouw bedrijf een groei doormaakt. Het is daarom niet verkeerd om te kiezen voor een MSP die trainingen biedt aan jouw medewerkers. Op die manier krijgt het personeel inzicht in de noodzakelijke veranderingen en moedig je hen aan om andere teamleden op te leiden wanneer ze nieuw in het bedrijf zijn.

Factor 4. Reactietijd
Jouw netwerk kan door verschillende redenen uitvallen. Hierdoor kunnen jouw medewerkers niet werken en kunnen klanten niet bereikt worden. Deze situatie kan er zelfs voor zorgen dat de reputatie van jouw bedrijf, evenals je klantenbestand, verlamd raakt. In het ergste geval kan het er zelfs toe leiden dat je genoodzaakt bent je bedrijf te moeten sluiten. Gelukkig kan een MSP van hoge kwaliteit jou helpen om dit scenario te vermijden. Het kan zelfs bedreigingen voor jouw systeem identificeren en neutraliseren voordat het jouw bedrijf schade aanbrengt. 

Factor 5. Back-up en beveiliging
Misschien wel een van de belangrijkste taken die jouw MSP uit moet kunnen voeren, is het beschermen van al jouw gegevens tegen cyberaanvallen. Dit is van cruciaal belang om jouw bedrijf en daarbij ook jouw klanten te beschermen. Veilige gegevensopslag kan ook binnen jouw branche verplicht zijn. Daarom kan jouw IT-afdeling alle hulpen gebruiken die ze kunnen krijgen. Wil je jouw bedrijf beschermen tegen hackers van buitenaf? Je leest er hier alles over.

Factor 6. Richtlijnen voor workflow-opties
Alhoewel cyberbeveiliging ontzettend belangrijk is geworden, is het niet noodzakelijk dat jouw MSP zich enkel met dit onderdeel bezig houdt. Het moet jouw bedrijf ook adviseren om bijvoorbeeld verschillende CRM-oplossingen en projectmanagement toe te passen. Een ander belangrijk onderdeel van jouw organisatie is de workflow, en daar kan een MSP goed bij helpen. Op die manier kan je binnen iedere afdeling zo efficiënt mogelijk te werk gaan. Het is nu eenmaal een feit dat je geweldige resultaten kunt halen door een MSP in te schakelen. Jouw team kan sneller te werk gaan en meer van de technische kant van het bedrijf afweten.

Actabyte – jouw MSP partner
Dankzij onze hoge expertise, op maat gemaakte services en het goed begrijpen van bedreigingen, kan Actabyte jouw team helpen om concurrenten voor te blijven. Mocht je meer hulp nodig hebben bij het kiezen van een MSP, neem dan contact op met ons ervaren team. En dan zorgen wij dat jouw bedrijf zo snel mogelijk beschikt over een goede ondersteuning. Neem vrijblijvend contact met ons op door onderstaand contactformulier in te vullen, door te bellen naar +31 (0)15 20 20000 of een e-mail te sturen naar info@actabyte.nl.

    Geef een antwoord

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.